plantaardige eiwitten

Eiwitten en de huid: dierlijk of plantaardig?

Veel mensen eten iedere dag vlees en zuivel. We doen dit omdat we het lekker vinden en omdat we het belangrijk vinden om voedingsstoffen zoals eiwit binnen te krijgen. In de vorige blog beschreef ik het al: zuivel kan helaas in bepaalde gevallen een negatieve invloed hebben op de huid, evenals (overmatige) vleesconsumptie. In zowel magere als volle zuivel zit een stofje genaamd IGF-1. Dit is een insuline-achtige groeifactor. Deze stof is vergelijkbaar met insuline, verstoort de bloedsuikerspiegel en kan zorgen voor een verhoogde aanmaak van talg. Talg is de vettige substantie die de poriën doet verstoppen. Ook kan het zorgen voor intolerantie en de huid behoorlijk irriteren, zoals bij eczeem.
Maar hoe zit dat dan met eiwitten als je zuivel en vlees weg laat uit je dieet voor je huid, krijg je er dan nog wel voldoende van binnen?

 

Moeten we vlees eten en zuivel consumeren voor eiwitten?

Nee. Om te beginnen, alle eiwitten zijn afkomstig uit planten. Alle bestaande eiwitten worden door planten geleverd. Het is dus niet nodig om dierlijk weefsel of verwante dierlijke dingen, zoals zuivel, te consumeren om je eiwitten aan te vullen.
Alleen planten kunnen stikstof uit de lucht halen, de moleculen opbreken en de stikstof gebruiken voor aminozuren die op hun beurt weer eiwitten maken. Alle eiwitten van een dier zijn dus eigenlijk gerecyclede plantaardige eiwitten.

 

Eiwitten uit groenten en peulvruchten

Het is het beste om je eiwitten via planten binnen te krijgen. Plantaardige eiwitten hebben een groter en gunstiger effect op onze fysiologie. Als je een dieet hebt met voldoende calorieën en bijvoorbeeld bruine rijst en broccoli, dan krijg je er genoeg van binnen. Dan krijg je genoeg eiwitten in kwaliteit en kwaliteit. In 200 calorieën bruine rijst en broccoli zit 80 gram aan eiwitten. En je krijgt de aminozuren binnen die zo belangrijk zijn voor een goede gezondheid. Groenten en peulvruchten, en dan met name de groene varianten, zitten vol eiwitten. Eiwitten krijg je dus eigenlijk ongemerkt al best gemakkelijk binnen met je normale dagelijkse voeding!

 

Zuivelvervangers

Mis je toch zuivel in je dieet? Bijvoorbeeld de kwark als ontbijt, een glas melk bij de lunch of kaas als smaakmaker? Kijk dan eens in supermarkt in de (koel)schappen naast de gewone zuivelproducten. Daar zie je melken zoals geitenmelk, amandelmelk, hazelnootmelk, havermoutmelk, cashewmelk, rijstmelk en kokosmelk. Ook vind je in de reguliere supermarkt zuivelvervangers voor yoghurt en kwark. Denk bijvoorbeeld aan geitenyoghurt of kokoskwark. Houd je van een plak kaas op brood? Dan zijn de plakken (jonge of oude) geitenkaas erg lekker. Als smaakmaker over de pasta is feta of schapenkaas zoals Peco­ri­no Ro­ma­no heel geschikt. Voor je het weet mis je de koemelk niet eens meer!

 

Liever geen soja

Misschien is het je al opgevallen dat in het rijtje zuivelvervangers soja ontbreekt. Soja is helaas niet voor iedereen een goede vervanger voor zuivel. Zeker wanneer het gaat om huidproblemen zoals acne. De samenstelling van soja lijkt veel op het vrouwelijke hormoon oestrogeen, iets dat bij sommige mensen net zoals de anticonceptiepil op basis daarvan juist voor verstoppingen en ontstekingen zorgt.

 
Meer weten over voedingsstoffen en gezondheid? Bekijk dan eens deze (Netflix) documentaire of boeken: “What the health”.

 

Disclaimer: Alle rechten van intellectuele eigendom betreffende deze werken (teksten, foto’s, e.d.) liggen bij Huidtotaal en haar licentiegevers.
Kopiëren, verspreiden en elk ander gebruik van deze werken is niet toegestaan zonder schriftelijke toestemming van Huidtotaal, behoudens en slechts voor zover anders bepaald in regelingen van dwingend recht (zoals citaatrecht), tenzij bij specifieke werken anders aangegeven is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: © Huidtotaal - kopiëren is verboden